gruzie
info
Popis trasy:
25.8. - 8.9. 2014.
Původní plán byl trek ze Shatili do Stepancmindy následovaný výstupem na Kazbek. Kvůli ztrátě části stanu jsme se museli vrátit z treku do Tbilisi, kde jsme koupili nový a do Stepancmindy přejeli maršrutkou.
V ušetřeném čase jsme se vlakem vydali do Anakliny, resortu na pobřeží Černého moře. Dle prospektů krásné, moderní středisko. V reálu to vypadalo, že někomu v půlce došly peníze. Kousek od na pohled jediného funkčního hotelu pláže plné odpadků, na promedádě se promenádovaly krávy atp. Něco k obědu se nám povedlo sehnat až ve vesnici a stejně to k jídlu to nebylo.

Podnebí:
Skoro pravidelně dopoledne pěkně, odpoledne a navečer se zatahuje a začíná pršet. Před výstupem na Kazbek nás v ABC potkala bouřka se sněhem/kroupami.

Měna:
Lari (GEL). Kurz v době pobytu 1,72GEL/1USD

Kazbek:
Vybavení se dá půjčit v Stepancmindě za 10GEL/ks/den. Přilba kvůli pasáži pod stěnou Khmaura je zbytečná, jde se kus od stěny. Po zprávách o velkém množství lidí nás nakonec bylo na vrcholu ten den 5 + možná 3 turci které jsme potkali cestou zpět. Je pravda, že počasí moc nepřálo. Hodně lidí ale chodí ke kostelu Tsminda Sameba případně do sedla Arsha.

Mapy:
Dobré turistické mapy se dají koupit přímo v Tbilisi www.geoland.ge

Přesun z Tbilisi:
Mezi Tbilisi a Shatili jezdí 2x týdně maršrutka. Ve směru z Tbilisi ve středu a sobotu, odjezd v 9:00 z Didube Station. Cesta zabere asi 7hod. Zpět jsme po nevydařeném treku jeli stopem (marsrutka jela až další den), hustota provozu asi 3 auta za den. Museli jsme se rozdělit na 2 skupiny a já ze Shatili odjížděl až v 15:30.
Do Stepancmindy jezdí maršrutky několikrát denně ze stejného místa.

Gruzie:
Země kontrastů. Na jedné straně moderní nebo opravené části nejen v Tbilisi, na druhé straně to ostatní kde by se daly tyto peníze vynaložit účelněji.